április 05, 2006

Metszés

A múlt hetet, március utolsó hetét, a szőlőben töltöttem, újult erővel ugrottam neki a tavaszi munkáknak.

Megmetszettem a szőlőt, Guyot művelési módra, minden tőkén két félszálvesszőt hagytam, egyenként 6-6 szemmel. A tőkefejen egy, maximum két biztosító csap maradt, egy-két szemmel. Amikor kihajt a tőkefejből, a nyári zöldmunkák során majd megritkítom.

A szőlőben Feri bácsi, a volt tulaj ültetett Uréti nevezetű, bőtermő szőlőt. Ezt a fajtát kiszelektáltam, a helyükre muskotály és olaszrizling kerül. Egyelőre bajban vagyok, mert nem tudom, hogy mikor kellene ültetni. Jó lenne minnél előbb, mert a nedves talajban jobban megered, de a leveles vesszőn jobban látni, ha kihajtott.

Megszüntettem a dupla tőkéket is. Feri bácsi biztosra akart menni telepítéskor, de aztán meghagyta mindkét tőkét. A két tőke egymás elől fogta el a napot, és a zöldmunka rémálom az ilyen szőlőben.

Meghúztam a támrendszer vezető szálait - ez most nagyon jól sikerült, a támasz masszív, simán elbírja a nagy lombterhelést. A fölső bujtatószálakat még át kell szögelnem, ügyelve arra, hogy lehetőleg 30-30 cm távolságra legyenek egymástól és a vezető száltól.

A frissen metszett szőlő levében volt, így azonnal le is kötöztük a szálakat anyuval. A kötözéskor átkaróztam a szőlőt, azaz próbáltam kiegyenlíteni a tőtávolságot a karó egyik oldalról a másik oldalra helyezésével. Fontos: jövőre a drótokat, amivel a tőkét megkötöttem, ki kell lazítanom, és tőkekötözővel helyettesítenem!

Kihordtam a szeprentét is. Tavaly nem csináltam meg időben, a szőlő felgazosodott, és onnan kellett kirángatni a vesszőket. Az rettenetes munka volt, és mindössze nagyapám fűgyűjtő fa gereblyéje állt rendelkezésre. Idén vettem egy sűrű, széles gereblyét, azzal gyűjtöttem össze a vesszőt, nagyjából oszlopközönként. Innen vasvillával hordtam ki. Sok séta volt, de nem döglöttem bele, mint tavaly.

Végül kapott a szőlő egy lemosó permetezést lisztharmat ellen. (Nevikénnel kezdtem, fél liter permet 10 liter vízhez, de ez elfogyott, Tiosollal folytattam, 2 dl permet 10 liter vízhez.) A Nevikén-ből sokkal több fogy mert olajat is tartalmaz.

Most piszok jól néz ki a gazdaság!. Egyelőre azonban még a pisilés is gondot okoz, annyira fáj a tenyerem, hogy nem tudok fogni vele.

Nincsenek megjegyzések: